Kratki opis
Prijevod s francuskoga: Mirna Sindičić Sabljo
U Maloj četrnaestogodišnjoj plesačici Camille Laurens secira nesvakidašnji odnos slavnog umjetnika, koji je više od polovice svoga slikarskog i crtačkog opusa posvetio balerinama, i malodobne Marie van Goethem. Zanima je tko je uistinu bila djevojčica koja je danas, zahvaljujući Degasovoj voštanoj skulpturi i kasnijim brončanim odljevima, poznata u cijelom svijetu i kojoj je posjetitelji brojnih svjetskih muzeja dive. Camille Laurens pokušava rekonstruirati život i sudbinu djevojčice koja je vrlo rano bila prisiljena zarađivati za život, najvjerojatnije i baveći se najstarijim zanatom, te koja kao žena i kao pripadnica najniže društvene klase nije imala previše prilika za uspjeh u puritanskom i licemjernom građanskom društvu francuske Treće Republike. Tekst oscilira između eseja i biografije, temelji se na pomnu istraživanju arhivske građe te u velikoj mjeri naglasak stavlja na problematiku povijesnog pamćenja. Camille Laurens naglasak premješta s poznatog i uglednog umjetnika na njegov nepoznati model, na djevojčicu koja je zaboravljena u meandrima povijesnih zbivanja.
Dosad su na hrvatski jezik prevedene dva romana Camille Laurens, U njihovim naručjima (Edicije Božičević, 2003.) te Djevojčica (Fraktura, 2023.), a prijevod će ovog teksta dati doprinos boljem i sustavnijem poznavanju opusa ove važne suvremene francuske autorice.
O autoru:
Camille Laurens (1957.), suvremena francuska spisateljica i članica Akademije Goncourt, u knjizi Mala četrnaestogodišnja plesačica (La petite danseuse de quatorze ans), koju je 2017. godine objavila izdavačka kuća Stock, bavi se sudbinom Degasova modela, četrnaestogodišnje djevojčice Marie van Goethem koja je odrasla u siromašnoj obitelji na pariškome Montmartreu. Kao i njezina starija i mlađa sestra, od najranije je dobi pohađala baletnu školu u pariškoj Operi, pripremala se za karijeru plesačice, no nedugo nakon što je Degasova skulptura dovršena, iz škole je izbačena, nakon čega joj se gubi svaki trag. Skulptura Edgara Degasa nazvana „Mala četrnaestogodišnja plesačica“ prvi je put izložena 1881. godine na izložbi impresionista u Parizu te je izazvala oštre komentare tadašnje likovne kritike i publike. Degasova skulptura napravljena je u raskoraku s tadašnjim kanonima ženske ljepote, iznimno je realistična, napravljena od voska, a ne od bronce ili mramora kao što je uobičajeno, neobične veličine, nešto manje od prirodne, odjevena u baletnu haljinicu i papučice, s pravom kosom i vrpcom na glavi. Kritika i publika smatrali su je ružnom, a njezino lice uspoređivali s majmunskim.