Rosana Ratkovčić, Fedor Kritovac

Obrtni spektakl

  • Godina izdanja: 2011.
  • Format: 17x22 cm
  • Stranica: 164
  • Uvez: Meki
  • ISBN: 978-953-7534-79-0
8,76 € 29,20 € 70.00%

Kratki opis

Knjiga Obrtni spektakl predstavlja nakon istoimene izložbe sljedeću fazu u realizaciji ovog projekta, u kojoj su reproducirani izloženi radovi, kao način dokumentiranja promjenjive slike grada, gdje su mnogi od predstavljenih motiva već nestali iz našeg urbanog okruženja, zamijenjeni novim jednako prolaznog značaja. Uz prilagođenu rekapitulaciju izložbenih prezentacija i eventualnu aktualizaciju, u knjizi su prisutni i tekstualni prilozi, koji pristupaju temi s različitih polazišta, povijesnih i društvenih, umjetničkih i estetskih, arhitektonskih i urbanističkih, kao način cjelovitijeg sagledavanja fenomena predstavljenih likovnim sredstvima. Iako im je zajedničko ishodište u potrošnji i ekonomiji, obrtničke radnje i oznake s jedne strane i komercijalni wallscapei s druge, pripadaju različitim prostorima i vremenima koji paralelno postoje u našem urbanom okruženju. Obrti i obrtnici pripadaju svijetu koji se promijenio pa i nestaje, a ova knjiga želi pokazati što je taj svijet predstavljao i što je ono što nestaje zajedno s njim, uz otvaranje mogućnosti njegove ponovne afirmacije. Za prostor i vrijeme konzumerističkog totalitarizma u ovom trenutku globalne ekonomske krize naglašeno je pitanje je što ovaj poredak donosi ili odnosi i što dolazi nakon njega.
Suprotnost ovih svijetova sadržana je i u naslovu Obrtni spektakl, gdje se pojam Obrtni osim na obrte i obrnike odnosi i na obrtanje vrijednosti suvremenog društa, kao i na obrtanje marginalnih i dominantnih pozicija. Takva suprotnost osnovni je postupak upotrebe vizualnih sredstava u realizaciji projekta. U pojmu Spektakl odražava se i prisjećanje na situacionističke ideje upotrebe različitih estetskih elemenata, naglih promjena i obrta u kojima se sintetiziraju igra i revolt, integracije prošlih i sadašnjih estetskih proizvoda i oduzimanja vrijednosti, sa ciljem ostvarenja izravne komunikacije i pružanja otpora sublimaciji i otuđenju. Zagrebački obrti i obrtnici u ovoj su knjizi sagledani kroz njihovu povijesnu ulogu i značaj, njihovu prisutnost u kulturi, književnosti i likovnoj umjetnosti. Obrt i obrtnici su i motivi u djelima modernističkih slikara koji često nadahnuće nalaze u prikazivanju urbanih motiva, i glavni junaci književnih djela. Tekst će obuhvatiti i značaj obrtničke djelatnosti kao domene primjenjene umjetnosti. Cilj je ovih tekstualnih priloga približiti se što cjelovitijem uvidu u temu čija složenost zahtjeva i opravdava interdisciplinarni pristup. S jedne strane želi se dati prilog kritičkom promišljanju konzumerističkog poretka i njegovih vizualnih reklamnih poruka u čijoj je estetici prisutno nametanje potrošačke prisile. Kao suprotnost poretku globalnog konzumerizma obrtničke djelatnosti predstavljene su u njihovu lokalnom značaju. U odabranom dokumentarnom materijalu i digitalnim intervencijama zabilježen je trenutak u promjenjivoj slici grada u različitim fazama mijenjanja i formiranja njegova urbanog identiteta.

ROSANA RATKOVČIĆ. Povjesničarka umjetnosti, likovna kritičarka i kustosica. Bavi se istraživanjem srednjovjekovne umjetnosti i estetike, poglavito zidnog slikarstva. Doktorska disertacija na temu Srednjovjekovnog zidnog slikarstva u kontinentalnoj Hrvatskoj. Docentica na Odsjeku za likovnu umjetnost Umjetničke akademije u Osijeku gdje predaje predmete Umjetnost ranog srednjeg vijeka, Umjetnost kasnog srednjeg vijeka i Osnove likovne umjetnosti. Sudjeluje u znanstvenim projektima i surađuje s Konzervatorskim i Hrvatskim restauratorskim zavodom. U okviru suvremenih kulturnih i umjetničkih praksi poseban interes za marginalne pozicije, subverzivne strategije i kritičko preispitivanje potrošačkog poretka suvremenog društva. Kustoske koncepcije grupne izložbe Stanje stvari, galerija Karas, Zagreb, veljača 2005., galerija Izba, Novi Sad, lipanj 2005.; Pero i list, Davora Vrcelja, galerija Prozori, Zagreb, ožujak/travanj 2008.; Otrgni, nazovi, vidi, Fedora Kritovca, galerija VN, Zagreb, lipanj 2008. U suradnji s Fedorom Kritovcem sudjeluje na grupnim izložbama u okviru projekta MaxArtFest u Zagrebu, s radom, urbanom intervencijom Kvatrić u pokretu, listopad 2008., Kvatrić crni na Maxartfestu 2009. i Iluzija stabla i grada na Maxartfestu 2010. U suradnji s Fedorom Kritovcem autorica izložbe Obrtni spektakl, galerija Karas, Zagreb, lipanj 2009., a nastavak ovog projekta predstavljala je izložba Novi obrti u Galeriji Galženica u Velikoj Gorici u prosincu 2009. godine, u sklopu međunarodne izložbe Interzone: ekonomija. Teme zastupljene na ovim izložbama predstavljene su u knjizi Obrtni spektakl, Zagreb, 2011., Leykam international d.o.o.