Kratki opis
Ovaj pregled povijesti hrvatskog igranog filma naglašava karakteristike koje dosadašnja povijesna proučavanja i filmološke sinteze nisu u dovoljnoj mjeri obuhvatila: stilističke značajke, odnosno razvojne linije, kao i mehanizme stvaranja umjetničke vrijednosti i njezina kritičkog prosuđivanja. Zbog važnosti i popularnosti filmskog medija knjiga je namijenjena i širokom čitateljstvu.
U „Uvodu“ se obrazložava metodologija knjige i odnos prema dosadašnjoj literaturi iz područja povijesti hrvatskog filma. U poglavlju „Filmski počeci. pokušaji razvoja kinematografije“ obrazlažu se problemi početaka filmske umjetnosti u Hrvatskoj i djelovanje Joze Ivakića i Oktavijana Miletića. U poglavlju „Državna kinematografija na tlu Hrvatske“ obrađuju se pokušaji organiziranja prave kinematografije u razdoblju 2. svjetskog rata i ranom razdoblju socijalizma, kada su nastajali igrani filmovi specifične povijesne i kulturološke znakovitosti. Poglavlje „Klasični stil igranog filma i žanr“ bavi se zrelim ostvarenjima tzv. klasičnog razdoblja, posebno filmovima Branka Bauera, kao i pokušajima uspostavljanja „socijalističkih žanrova“, dok poglavlje „Autorski igrani film šezdesetih i sedamdesetih“ obrađuje ključne individualne pojave u hrvatskom filmu tog razdoblja (Babaja, Berković, Mimica, Radić i drugi). Poglavlje „Žanrovski stil sedamdesetih i osamdesetih“ obrađuje melodrame, političke drame i primjere drugih žanrova igranog filma u ovom razdoblju (Golik, Grlić, Papić...), a najnovijim razdobljem bavi se poglavlje „Ratne godine i tranzicija. Film u 21. stoljeću.
NIKICA GILIĆ (Split, 1973) diplomirao je komparativnu književnost i anglistiku na Filozofskom fakultetu u Zagrebu, magistrirao je (2003) i doktorirao (2005) filmološkim temama. Od 1998. godine radi na Odsjeku za komparativnu književnost Filozofskog fakulteta gdje predaje teoriju i povijest filma, od 2007. godine je docent, od 2008. predstojnik katedre za filmologiju, honorarno predaje teoriju filma i povijest hrvatskog filma na Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu. Objavio je knjige Uvod u teoriju filmske priče (Zagreb, Školska knjiga, 2007) i Filmske vrste i rodovi (Zagreb, AGM, 2007), urednik je zbornika 3-2-1, Kreni! Zbornik radova u povodu 70. rođendana Ante Peterlića u izdanju Filozofskog fakulteta (Zagreb, 2006), s Brunom Kragićem je uredio Filmski leksikon LZ «Miroslav Krleža» (Zagreb, 2003). Član je uredništva Hrvatskog filmskog ljetopisa i savjeta časopisa Ubiq, a 2008. godine dobio je Nagradu Filozofskog fakulteta za svoje autorske monografije i nagradu Sfera za esej o fantastičkom i znanstveno-fantastičkom stvaralaštvu objavljen u Ubiqu. Suradnik je na više znanstvenih projekata, od 2007. godine vodi znanstveni projekt «Stilistički opis hrvatske filmske baštine».
Stručne i znanstvene radove te filmske i književne kritike objavljivao je u Književnoj smotri, Republici, Umjetnosti riječi, Vijencu, Kolu, Zarezu (urednik za film 1999. godine), Novoj Istri, Quorumu i u drugim časopisima, kao i na Hrvatskom radiju, a bio je član žirija Pula film festivala i Dana hrvatskog filma. Od 2006. godine član je Nadzornog vijeća Nezavisnog sindikata znanosti i visokog obrazovanja RH.